Bolące kolano to z wiekiem problem coraz większej ilości osób. Stawy zużywają się, szybciej się męczą, stopniowo zostaje ograniczana ich ruchomość oraz wytrzymałość. Po całym dniu chodzenia ryzyko wystąpienia bólu oraz urazów zwiększa się. Podatni na różnego rodzaju urazy stawów są również osoby, które na co dzień wyczynowo uprawiają sport. Jak więc postępować, aby zapobiec przykrym dolegliwościom oraz wzmocnić staw kolanowy?

Podstawą jest właściwie przeprowadzona rehabilitacja stawu kolanowego. Jeśli zauważymy już pierwsze oznaki jakiegoś schorzenia, natychmiast powinniśmy udać się do lekarza ortopedy. Może okazać się, że z pozoru błahy problem w krótkim czasie może urosnąć do poważnych rozmiarów. Lekarz zaleci odpowiednie zabiegi, które pozwolą wrócić do dawnej sprawności dzięki zabiegom, rehabilitacji oraz ćwiczeniom. Bardzo ważne jest nie tylko wyeliminowanie czynnika powodującego nieprawidłowości, ale równie ważne jest zabezpieczenie stawu przed nawrotami. Aby było to możliwe, konieczne jest wykonywaniem ćwiczeń mających na celu wzmacnianie mięśni i stawów. Wyróżnić tu można ćwiczenia zwiększające stabilność stawową, aby wyeliminować ryzyko ponownego przesunięcia lub charakterystycznego „chrupnięcia”.

Zalecane ćwiczenia przy rehabilitacji stawu kolanowego

rehabilitacja stawu kolanowego

Ponadto powinno się stale wzmacniać zginacze stawu kolanowego, prostowników stawowych, czy tylnych mięśni podudzia. Zalecane są również ćwiczenia rozciągające – nie mniej ważne niż wzmacnianie i stabilizowanie stawu kolanowego – może to być np. rozciągnie tylnej partii stawu kolanowego. Przy każdym ćwiczeniu należy bardzo uważać – żadne z nich nie powinno powodować bólu, a jeśli tak się dzieje, może oznaczać to, że jest źle wykonywane lub nasz organizm nie jest jeszcze na tyle silny. Każde powtórzenie danego ćwiczenia powinno być starannie i powoli wykonywane. Nie chodzi o to, żeby zrobić ich jak najwięcej, ale żeby były maksymalnie skuteczne. Powinno łączyć się za sobą kilka różnych ćwiczeń, ponieważ każde z nich pełni nieco inną funkcję i oddziałowuje na nieco inne partie. Cała seria podczas jednego treningu to na początku zaledwie kilka do kilkunastu minut, aby stopniowo przyzwyczajać staw do wysiłku. Dopiero w miarę odzyskiwania sprawności ćwiczenia można wydłużać i dodawać nowe.

(ZOBACZ TAKŻE: Rehabilitacja stawu kolanowego po endoprotezie)

Bardzo ważne jest powstrzymanie się od wykonywania czynności, które sprawiają ból, dyskomfort lub są z jakichś innych przyczyn niemożliwe do wykonania. Może to zwiastować poważniejsze problemy, które koniecznie podlegają zgłoszeniu i konsultacji z lekarzem prowadzącym kurację.