Rehabilitacja stawu kolanowego po endoprotezie opiera się na kilku ważnych elementach, których bezwzględnie trzeba przestrzegać, aby umożliwić sobie powrót do dawnej aktywności fizycznej.

Proste ćwiczenia na początek

rehabilitacja stawu kolanowegoPrzede wszystkim zabronione jest uprawianie wszelkich sportów, które mogą nadmiernie obciążać staw kolanowy. Od uprawiania siatkówki, biegania, jazdy na nartach powinniśmy wstrzymać się nawet po kilku miesiącach od operacji. Wiadomo, że każdy pacjent do sprawności będzie wracał w nieco innym tempie. Jednak są to zajęcia, które powodują spore obciążenia stawów kolanowych oraz mogą prowadzić do komplikacji. Zamiast tego, skupmy się raczej na innych czynnościach, które równie dobrze będą w stanie zaspokoić potrzebę ruchu, ale będą znacznie bardziej wskazane.

Rehabilitacja po endoprotezie stawu kolanowego powinna zatem opierać się w dużej mierze na spacerowaniu, uprawianiu nordic walkingu, pływaniu. Gra w golfa czy treningi na rowerze stacjonarnym również mogą być dobrym pomysłem na rehabilitację kolana. Szczególnie w początkowych etapach powrotu do zdrowia, należy zwracać uwagę na czas jaki poświęcamy treningom. Treningi nie mogą to być długie godziny forsowania stawu, ponieważ z przyczyn czysto fizjologicznych, długotrwały wysiłek będzie powodował ból lub dyskomfort. Znane są również przypadki, w których dochodziło do zwichnięcia endoprotezy lub przemieszczenia jej elementów.

Jak wygląda rehabilitacja stawu kolanowego po endoprotezie?

Wszelka aktywność powinna być stopniowo zwiększana, aby pełna rehabilitacja była w ogóle możliwa. Na początku pierwsze kroki można traktować jako naukę chodzenia. Dopiero później można mówić o wzmacnianiu mięśni czy zwiększaniu zakresu ruchów w stawie kolanowym. Bardzo ważna jest również praca nad jego stabilnością, aby zapobiec zwichnięciom. Często pierwszym tygodniom rehabilitacji dokucza uporczywy ból. Dlatego z jednej strony trzeba bardzo uważać, aby się nie przeforsować, z drugiej jednak rehabilitacja ma na celu całkowite wyeliminowanie bólu. Do podstawowych ćwiczeń rehabilitacyjnych można zaliczyć: ruchy stopy takie jak zginanie, prostowanie, podobnie kolano – powinno się je zginać i prostować aż do bólu. Dobrym ćwiczeniem są również ruchy biodra, czy chodzenie o kulach. Najprostszym ćwiczeniem, niewymagającym posiadania żadnych specjalistycznych sprzętów jest również wchodzenie i schodzenie po schodach.

Jeśli chodzi o czas trwania powyższych ćwiczeń, to powinny by c one wykonywane przede wszystkim cyklicznie przez kilkanaście minut. W zależności od możliwości organizmu dobrze będzie powtarzać je kilka razy w ciągu dnia.