Mastektomia to zabieg usunięcia piersi, który jest wykonywany w stanach nowotworowych tego narządu. Krótko mówiąc, mastektomia polega na chirurgicznym wycięciu piersi, nierzadko wraz z sąsiadującymi węzłami chłonnymi. Usunięcie to może być całkowite lub częściowe i może obejmować obie piersi. Rak piersi niesie za sobą nie tylko szkody fizyczne, ale równie mocno oddziałuje na psychikę – w dużej mierze wynika to z faktu położenia organu oraz samej choroby, która powszechnie budzi wiele strachu. W wyniku tych wszystkich czynników, cierpi nie tylko ciało, ale również psychika. Dlatego tak ważne jest kompleksowe podejście i pełna rehabilitacja po mastektomii.

Przygotowanie do operacji

rehabilitacja po mastektomii
Rak piersi wykryty w mammografii

W wyniku choroby nowotworowej piersi dochodzi do usunięcia czasem nawet dość sporej części narządów, dlatego cały przebieg zarówno choroby, jak i terapii jest bardzo złożony. Mastektomia prowadzi do powstania dużej ilości powikłań pooperacyjnych, do których najczęściej należą: zanik mięśni, obrzęki i opuchlizny, kłopoty z prawidłowym oddychaniem, nieprawidłowości ze strony układy krążenia, brak pełnej ruchomości szczególnie w okolicy klatki piersiowej oraz ograniczona ruchomość rąk, stawów barkowych, a także bolesne zrosty. W pewnym stopniu można chociaż części z tych powikłań zapobiec jeszcze przed ich wystąpieniem,. W tym celu organizm pacjentki jest przygotowywany przez specjalistę, który układa specjalnie przygotowany zestaw ćwiczeń. Regularne treningi pozwolą na utrzymanie większej sprawności całego ciała, ale w szczególności w obrębie klatki piersiowej. Dzięki temu powikłania nie będą tak dotkliwe, ponieważ organizm został odpowiednio przygotowany i wzmocniony. Niestety nie oznacza to, że w tym wypadku rehabilitacja po mastektomii nie będzie już w ogóle potrzebna.

Właściwa rehabilitacja po mastektomii.

Jak już wcześniej powiedziano, zabieg ten powoduje nie tylko konsekwencje fizyczne, ale i psychiczne. Bardzo istotne jest więc, aby szybko powrócić do dawnego stanu i to w jak najkrótszym czasie. Po operacji konieczne będzie wykonywanie ćwiczeń, których celem jest: zwiększenie ruchomości w stawach, np. barkowym sąsiadujących z miejscem operacji, uniknięcie zatrzymaniu przepływu chłonki, zwiększenie możliwości i siły mięśni, zmniejszenie obrzęków oraz towarzyszącemu im bólowi, poprawa postawy oraz symetrii ciała. Efektem końcowym i celem nadrzędnym będzie zawsze uzyskanie większego komfortu psychicznego i ogólnego komfortu życia.

Wszystkie ćwiczenia mające na celu zwiększenie sprawności powinny być wykonywane codziennie przez kilkanaście minut samodzielnie w domu lub pod okiem lekarza.