Dolegliwości związane z bólami kręgosłupa to jedne z najczęstszych powodów, z jakimi pacjenci zgłaszają się do lekarza ortopedy. Przede wszystkim dolegliwości bólowe i utrudniające codzienne funkcjonowanie dotyczą odcinka lędźwiowego. Na drugim miejscu znajdują się urazy i zwyrodnienia kręgosłupa szyjnego i to nim dzisiaj zajmiemy się w niniejszym artykule.

Odcinek szyjny jest bardzo ważnym elementem szkieletu człowieka, łączącym klatkę piersiową i głowę. Jego budowa jest dość skomplikowana, ponieważ szyja musi wykonywać ruchy w różnych płaszczyznach. Umożliwiają to specyficznie rozmieszczone kręgi, których jest ok. 7. Kręgosłup szyjny pełni istotną funkcję dla całego organizmu, ponieważ to od niego zależy ruch. Tak więc odcinek szyjny narażony jest codziennie na duże obciążenia, stąd dość liczna grupa osób, która ma problemy z jego prawidłowym funkcjonowaniem. Typowymi dolegliwościami są dyskopatia szyjna oraz tzw. kręcz, niemniej wszystkie urazy tego odcinka są równie niebezpieczne oraz dość bolesne. Ból ten najczęściej jest odczuwalny w tylnej części głowy, czyli w części potylicznej i promieniuje w dół na barki lub wzdłuż kręgosłupa.

Bóle kręgosłupa szyjnego szczególnie często ujawniają się u osób, które na co dzień pracują z komputerem bądź wiele godzin spędzają podczas jazdy samochodem. Można powiedzieć, że u osób młodych, właśnie takie zachowania najczęściej przyczyniają się do tego stanu rzeczy. Osoby starsze również uskarżają się na podobne bóle, jednak w tym przypadku mamy do czynienia ze zmianami zwyrodnieniowymi na skutek zaawansowanego wieku.

W każdym z przypadków natomiast bardzo ważna jest rehabilitacja kręgosłupa szyjnego pod okiem wykwalifikowanego specjalisty. Po konsultacji z lekarzem lub fizjoterapeutą należy zadbać o odpowiednie rozluźnienie mięśni oraz wyrobienie w sobie dobrych nawyków związanych z prawidłowym utrzymywaniem postawy. Jednocześnie nie mniej ważne jest również wzmocnienie mięśni, ponieważ to one w dużym stopniu utrzymują „głowę na karku”. Rehabilitację kręgosłupa szyjnego należy rozpocząć od niezaawansowanych ćwiczeń, ograniczających się do kilku powtórzeń. Przykładowymi ćwiczeniami mogą być skręty głowy w kierunku ramion, ruchy do przodu i w tył, podobnie jak wysuwanie podbródka, lub przyciskanie głowy do poduszki. Wszystko to w pozycji leżącej oraz siedzącej. Dużym plusem tych najbardziej podstawowych ćwiczeń jest to, że można je wykonywać w niemal każdym miejscu i w wolnej chwili, co szczególnie docenią osoby, które prowadzą raczej siedzący tryb życia.